top of page

Post List

- For transport av varer som produseres eller konsumeres på Jylland og i Sørvest-Norge er Jyllandskorridoren med ferjer over Skagerrak den dominerende korridoren, forteller Railsupports Øyvind Rørslett til Logistikknyhetene.no .

- Den desidert raskeste og mest effektive ruten

- For transport av varer som produseres eller konsumeres på Jylland og i Sørvest-Norge er Jyllandskorridoren med ferjer over Skagerrak...

Read More
Tor Anders Elvegård, direktør i Nordlaks Group, sier at transport av sjømat på Ofotbanen er noe av det viktigste her på jord, hva transport og logistikk angår.

- Fersk fisk på elektrisk tog er bærekraft i praksis

Tor Anders Elvegård, direktør i Nordlaks Group, sier at transport av sjømat på Ofotbanen er noe av det viktigste her på jord, hva...

Read More
– Det er for mange store motorveiprosjekter inne i Nasjonal transportplan. Det vil føre til økt transport, store klimagassutslipp og naturinngrep, er kommentaren fra ZERO-leder Sigrun Aasland etter fredagens NTP-lansering.

- Har forstått klima-alvoret, men det går for tregt

– Det er for mange store motorveiprosjekter inne i Nasjonal transportplan. Det vil føre til økt transport, store klimagassutslipp og...

Read More
Til tross for at 350-kronersgrensen nå har blitt fjernet handles det fremdeles for store summer fra utenlandske nettbutikker. De lave prisene er hovedårsaken.

- Lave priser gir trøbbel

Til tross for at 350-kronersgrensen nå har blitt fjernet handles det fremdeles for store summer fra utenlandske nettbutikker. De lave...

Read More
Den tyske logistikk-kjempen Schenker har inntatt en sentral rolle i utviklingen av Norges største trafikknutepunkt, Hålogaland Næringspark, Kåringen.

- Norges største trafikknutepunkt – Og Schenker er med

Den tyske logistikk-kjempen Schenker har inntatt en sentral rolle i utviklingen av Norges største trafikknutepunkt, Hålogaland...

Read More
I løpet av 2024 vil alle Askos leveringer i Oslo skje med fossilfri transport. Målet er at all varetransport i regi av Asko skal være fossilfri innen utgangen av 2026.

- Nå leverer vi fossilfritt i Oslo – Hele landet i 2026

I løpet av 2024 vil alle Askos leveringer i Oslo skje med fossilfri transport. Målet er at all varetransport i regi av Asko skal være...

Read More
- Målet er å avklare om det representerer et reelt og bedre alternativ å investere i egen distribusjon.

- Ringnes har ikke tatt noen beslutning

- Målet er å avklare om det representerer et reelt og bedre alternativ å investere i egen distribusjon. - Før vi tar en slik beslutning...

Read More
Trettifemte måned på rad med verdivekst. Trettifem. Nesten tre år. Martin Skaug (Foto: Norges sjømatråd) Av Martin Skaug, Kommunikasjonsdirektør, Norges sjømatråd Les også her: https://www.logistikknyhetene.no/post/sj%C3%B8mat-eksport-for-13-3-milliarder Men, og det er et men: Skal man være verdensmester i forvaltning må man tåle noen år med mindre fangster av våre dyrebare fiskestammer. Så når kvota går ned, ja, da går også eksporten ned - som det gamle jungelordet lyder. Det er bærekraft i praksis. Sånn må det bare være. Og dette vet vi, fordi vi har "𝐤𝐮𝐤𝐚 𝐝𝐞𝐭 𝐭𝐢𝐥" før - som det gamle jungelordet lyder. På 60- og 70-tallet var det knapt sølv å finne i havet, blant annet fordi sildefisket hadde blitt såpass effektivt med nye fangstmetoder. Det kunne blitt skjebnesvangert. Så når vi i 2024 merker kvotereduksjonen på torsk i eksporttallene, så er det med en framsynhet vi aldri må ta for gitt. Sjømatlokomotivet dundrer likevel videre. Og det er fremdeles gunstig å eksportere når valutasituasjonen er som den er - og når vi sammenligner med januar i 2023, så har kronen 𝘴𝘷𝘦𝘬𝘬𝘦𝘵 𝘴𝘦𝘨 𝘴𝘦𝘬𝘴 𝘱𝘳𝘰𝘴𝘦𝘯𝘵 mot euro. Det blir rekorder av sånt. Ikke at rekordene i seg selv er så sabla viktige. Det er en lek med tall, men sier likevel noe om et umettelig jag etter smakfull og sunn sjømat fra fedrelandet. Så selv om det fremdeles er usikkerhet rundt den økonomiske utviklingen ute i verden, har inflasjonen i de siste månedene falt raskere enn forventet. Det vil være positivt for etterspørselen etter norsk sjømat i et marked som i 2023 sto for 68 prosent av eksportverdien for norsk sjømat. Det forventes en økt kjøpekraft hos husholdningene i euro-området i år. Og når det er økt kjøpekraft blir det økte verdier - som det gamle jungelordet lyder. Det er bra for norsk sjømat!

- Sjømat-lokomotivet dundrer likevel videre

Trettifemte måned på rad med verdivekst. Trettifem. Nesten tre år. Martin Skaug (Foto: Norges sjømatråd) Av Martin Skaug,...

Read More
Årsmøter, Generalforsamling og fagkonferanser er godt i gang i Næringslivets Hus på Majorstuen i Oslo.

- Vi er i gang

Årsmøter, Generalforsamling og fagkonferanser er godt i gang i Næringslivets Hus på Majorstuen i Oslo. NHO LT-sjef Are Kjensli, og...

Read More
- Konseptet gir en mer automatisert og effektiv grensepassering og raskere fristilling av varer for omsetning. Tolldirektør Øystein Børmer forteller i et åpenhjertig intervju med Logistikknyhetene.no  at Tolletaten er opptatt av en god og tett samhandling med næringslivet. Foto: Per Dagfinn Wolden Det forteller Tolldirektør Øystein Børmer i Digitoll-prat med Logistikknyhetene.no . Undertegnede har spurt Børmer om hva han mener Digitoll som ny vareførsel-satsing betyr for norske speditører, logistikk- og transportaktører. Om et år, fra 1. april 2025, blir det opplysningsplikt i forbindelse med transport av varer til Norge. Med Digitoll må alle transportører levere informasjonen digitalt, før eller senest ved grensepassering. – Gevinster for næringslivet - Dette vil kreve en omstilling, men det vil også gi gevinster for næringslivet i form av mer effektiv grensepassering. Når alt er i orden gir det også en raskere fristilling av varene for omsetning, forteller en positiv tolldirektør til Logistikknyhetene.no .  Børmer fremhever at siden Tolletaten behandler og risiko-vurderer informasjon før eller senest ved ankomst, ja, så vil det bli bedre kontroll med vareflyten og hva som kommer inn i landet. - Dette vil gjøre det lettere for oss å oppdage avvik i tide, og dermed bidra til rettferdige rammevilkår mellom næringslivsaktører, sier han. - Verden er i endring. Uforutsigbare tider skaper usikkerhet og setter nye krav til samhandling. Makter Tolletaten og transport- og logistikknæringen å samhandle om dette for å møte utfordringene? - Tolletaten er opptatt av en god og tett samhandling med næringslivet. I utviklingen av Digitoll har vi satt opp innspills-grupper med næringslivsaktører, og vi har hatt webinarer og en-til-en møter med ulike aktører. Man kan alltid bli bedre, men jeg synes vi har fått ganske god dreis på samhandlingen med næringslivet. Og jeg er glad for alle de engasjerte i bransjen som bidrar aktivt. Hjertelig takk til dem, understreker Børmer overfor Logistikknyhetene.no . – Hele verdikjeden må skjønne - Start nå! Ta i bruk Digitoll så tidlig som mulig, ikke vente til fristen 1.4.2025 nærmer seg, oppfordrer Tolldirektør Øystein Børmer. Foto: Per Dagfinn Wolden. - Hvordan påvirker Digitoll norske aktører, vareeiere og transportutøvere, innen internasjonal handelsvirksomhet, og hvilke grep må tas? - Næringslivet må sende inn informasjon om varer og transport før grensepassering. Da er det viktig at hele verdikjeden forstår hva som kreves for å få varer inn i Norge. Særlig de med logistikk-kjeder som involverer internasjonale aktører, vil ha et større behov for å samhandle og samarbeide for å få god kvalitet og tidlig informasjonsutveksling, sier tolldirektøren. Og så fremhever han en annen ting: - Med Digitoll er det viktig at alt er i orden før grensepassering, og at all informasjon er tilgjengelig.  Det blir viktig at også de internasjonale aktørene vet hvilke krav som stilles ved bruk av Digitoll. Børmer forteller at Tolletaten sprer informasjon i sine internasjonale nettverk, men at etaten samtidig er avhengig av at næringslivet bruker sine nettverk og får informasjon ut til relevante aktører i sine verdikjeder. - Det er også nødvendig med samhandling næringslivsaktørene imellom om effektiv digital informasjonsutveksling, spesielt der mange aktører har last på samme transportmiddel, sier tolldirektøren. - Hva er din oppfordring for å klare brasene? - Start nå! Ta i bruk Digitoll så tidlig som mulig, ikke vente til fristen 1.4.2025 nærmer seg. Da kan man få en mest mulig smidig overgang, og få kontroll på nye rutiner og oppgaver i tide. Ikke nøl med å ta kontakt med Tolletaten, vi kan hjelpe. Og jo tidligere man starter, jo mer tid har vi i Tolletaten til å bistå, er det klare budskapet fra tolldirektøren. - Fra 1. mars i år ble den nye digitale løsningen Digitoll tilgjengelig for transportører som frakter varer fra utlandet til Norge via tog. Hva er utfordringen her, og hva er oppfordringen fra tolldirektøren til aktørene? - Samme oppfordring for tog som for andre transportmåter, ta løsningen i bruk så tidlig som mulig. På tog er det en stor grad av samlasting i transportene. Dette krever samarbeid mellom speditører, vareeiere og transportører. Varer for 2800 milliarder - Hvor mye gods går over grensen årlig, og hvem transporterer godset? - Det er varer for rundt 2800 milliarder kroner som krysset grensen i fjor, inn og ut av landet. Alt skal registreres med riktig informasjon, og sjekkes for restriksjoner og tillatelser. Det er enorme mengder av både varer og informasjon, og veldig mange aktører. Men også slik at noen store aktører står for en betydelig del. Det betyr at vi får kontroll med mye når disse store er på plass i Digitoll, sier en engasjert tolldirektør. - Hvor mye enklere blir fortollingen med Digitoll? - Innsending av deklarasjonsinformasjon til Tvinn blir nokså lik, bortsett fra at deklarasjonene må sendes inn før grensepassering. Men med Digitoll blir selve grensepasseringen smidigere, når alt er i orden. For eksempel ved passering på Svinesund og Ørje får transportene i de aller fleste tilfeller grønt lys og kan passere enkelt og greit, avslutter tolldirektør Øystein Børmer praten med Logistikknyhetene.no . Fakta: Hva er Digitoll-konseptet? Digitoll konseptet baseres på følgende sentrale forutsetninger: Informasjon leveres digitalt, før eller senest ved grensepassering. Tolletaten behandler og risikovurderer informasjon før eller senest ved ankomst. En i størst mulig grad automatisert grensepassering med automatisk frigjøring for valgt prosedyre. Definisjon på Digitoll: Konsept som understøtter digital informasjonsinnsending og oppfyllelse av pliktene (forhåndsvarsling, deklarering, melde- og opplysning og fremlegging) for aktørene i næringslivet. Tolletaten benytter informasjonen til tollbehandling, risikovurdering og objektutvelgelse. Konseptet gir en mer automatisert og effektiv grensepassering og raskere fristilling av varer for omsetning. Fakta om Øystein Børmer: Alder:  56 Stilling:  Tolldirektør Født:  Tønsberg Oppvokst:  Oslo Sivil status : Gift, to barn Yrkeserfaring:  Direktør og tidl. assisterende direktør i Direktoratet for økonomistyring, statssekretær i Finansdepartementet, finanspolitisk rådgiver for Høyres stortingsgruppe og diverse stillinger i Avgifts- og tollavdelingen i Finansdepartementet etter utdanningen. Utdanning: Sosialøkonom (cand. oecon.)

- Vi har fått ganske god dreis på samhandlingen med næringslivet

- Konseptet gir en mer automatisert og effektiv grensepassering og raskere fristilling av varer for omsetning. Tolldirektør Øystein...

Read More

- Vår bransje «sitter på trappa» i folks bevissthet

Espen Angvik (t.v.) og Lars Elling Bjåstad, henholdsvis markedsdirektør og konsernsjef i Veøy-konsernet, på Arendalsuka 2024. Foto: Per...

Read More

- Ågotnes er uegnet som godshavn

Havnedirektør Michael Forland i Bergen Havn. Ifølge en fersk rapport er Ågotnes uegnet som godshavn. Rapporten fra Multiconsult slakter...

Read More

Logistikknyhetene

Read all articles on Logistikknyhetene

Never miss an article!

No time restraint. The subscription runs until it is terminated, no later than 4 days before renewal.
The offer applies to new subscribers.

bottom of page