top of page

Post List

- For transport av varer som produseres eller konsumeres på Jylland og i Sørvest-Norge er Jyllandskorridoren med ferjer over Skagerrak den dominerende korridoren, forteller Railsupports Øyvind Rørslett til Logistikknyhetene.no .

- Den desidert raskeste og mest effektive ruten

- For transport av varer som produseres eller konsumeres på Jylland og i Sørvest-Norge er Jyllandskorridoren med ferjer over Skagerrak...

Read More
Tor Anders Elvegård, direktør i Nordlaks Group, sier at transport av sjømat på Ofotbanen er noe av det viktigste her på jord, hva transport og logistikk angår.

- Fersk fisk på elektrisk tog er bærekraft i praksis

Tor Anders Elvegård, direktør i Nordlaks Group, sier at transport av sjømat på Ofotbanen er noe av det viktigste her på jord, hva...

Read More
- Målet er å avklare om det representerer et reelt og bedre alternativ å investere i egen distribusjon.

- Ringnes har ikke tatt noen beslutning

- Målet er å avklare om det representerer et reelt og bedre alternativ å investere i egen distribusjon. - Før vi tar en slik beslutning...

Read More
Trettifemte måned på rad med verdivekst. Trettifem. Nesten tre år. Martin Skaug (Foto: Norges sjømatråd) Av Martin Skaug, Kommunikasjonsdirektør, Norges sjømatråd Les også her: https://www.logistikknyhetene.no/post/sj%C3%B8mat-eksport-for-13-3-milliarder Men, og det er et men: Skal man være verdensmester i forvaltning må man tåle noen år med mindre fangster av våre dyrebare fiskestammer. Så når kvota går ned, ja, da går også eksporten ned - som det gamle jungelordet lyder. Det er bærekraft i praksis. Sånn må det bare være. Og dette vet vi, fordi vi har "𝐤𝐮𝐤𝐚 𝐝𝐞𝐭 𝐭𝐢𝐥" før - som det gamle jungelordet lyder. På 60- og 70-tallet var det knapt sølv å finne i havet, blant annet fordi sildefisket hadde blitt såpass effektivt med nye fangstmetoder. Det kunne blitt skjebnesvangert. Så når vi i 2024 merker kvotereduksjonen på torsk i eksporttallene, så er det med en framsynhet vi aldri må ta for gitt. Sjømatlokomotivet dundrer likevel videre. Og det er fremdeles gunstig å eksportere når valutasituasjonen er som den er - og når vi sammenligner med januar i 2023, så har kronen 𝘴𝘷𝘦𝘬𝘬𝘦𝘵 𝘴𝘦𝘨 𝘴𝘦𝘬𝘴 𝘱𝘳𝘰𝘴𝘦𝘯𝘵 mot euro. Det blir rekorder av sånt. Ikke at rekordene i seg selv er så sabla viktige. Det er en lek med tall, men sier likevel noe om et umettelig jag etter smakfull og sunn sjømat fra fedrelandet. Så selv om det fremdeles er usikkerhet rundt den økonomiske utviklingen ute i verden, har inflasjonen i de siste månedene falt raskere enn forventet. Det vil være positivt for etterspørselen etter norsk sjømat i et marked som i 2023 sto for 68 prosent av eksportverdien for norsk sjømat. Det forventes en økt kjøpekraft hos husholdningene i euro-området i år. Og når det er økt kjøpekraft blir det økte verdier - som det gamle jungelordet lyder. Det er bra for norsk sjømat!

- Sjømat-lokomotivet dundrer likevel videre

Trettifemte måned på rad med verdivekst. Trettifem. Nesten tre år. Martin Skaug (Foto: Norges sjømatråd) Av Martin Skaug,...

Read More
I Vestby er det bygd 1 million kvadratmeter lagerbygg de siste årene. Det har gitt kommunen sør for Oslo 1 milliard kroner netto i kommunekassen.

1 mill. kvadratmeter har gitt 1 milliard kroner netto

I Vestby er det bygd 1 million kvadratmeter lagerbygg de siste årene. Det har gitt kommunen sør for Oslo 1 milliard kroner netto i...

Read More
Posten Bring AS leverer nå 100 prosent elektrisk i hovedstaden.  – Det betyr også at halvparten av Norges befolkning får brev og pakker fra oss levert med el-kjøretøy, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen (bildet ). Det innebærer også at Posten Brings siste fossile varebil i Oslo er byttet ut: https://www.linkedin.com/posts/postenbring_helelektrisk-levering-i-oslo-ugcPost-7101926514744553473-3mY7/?utm_source=share&utm_medium=member_desktop .

100 prosent elektrisk i Oslo

Posten Bring AS leverer nå 100 prosent elektrisk i hovedstaden. – Det betyr også at halvparten av Norges befolkning får brev og pakker...

Read More
Etableringen av Nord-Europas største CO2-knutepunkt nærmer seg realisering. EU-fondet, Foundation for Just Transition, har valgt å støtte prosjektet med 109 millioner danske kroner. Med disse fond-midlene kan lagring og frakt av rundt 500.000 tonn CO2 starte allerede i 2025 eller 2026. Potensialet er imidlertid betydelig større på sikt.

109 mill. i EU-støtte: Greenport Scandinavia med vind i seilene

Etableringen av Nord-Europas største CO2-knutepunkt nærmer seg realisering. EU-fondet, Foundation for Just Transition, har valgt å støtte...

Read More
Floraen av nettbutikker i Norge blomstrer. Og fredag braket det løs med Black Friday. To millioner pakker på en uke. Og selskap som Posten Bring og Klarna drukner i gods. Bilde: Markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna forteller at også hans selskap har hatt en økning fra i fjor. Foto: Klarna.

133 milliarder netthandels-kroner i november og desember

Floraen av nettbutikker i Norge blomstrer. Og fredag braket det løs med Black Friday. To millioner pakker på en uke. Og selskap som...

Read More
Nylig mottok Fosen Transport tre nye trekkvogner på biogass. Ytterligere 12 biler er like rundt hjørnet. I løpet av høsten og vinteren har Trøndelags-selskapet på Fosen-halvøya investert i 15 nye miljø-tungbiler.  (Bilde: Salgssjef Dag Aure i Fosen Transport og Tor Inge Hegvold, direktør for Coops lagerdrift i Trondheim. Foto: Coop.)  – Vi ønsker virkelig å gjennomføre det grønne skiftet. Vår satsing med Coop har vist at dette er mulig. Men vi trenger fortsatt et godt samarbeid med myndighetene for å sikre nye investeringer og at hele bransjen går i samme retning, sier salgssjef Dag Aure i Fosen Transport.

15 nye biogass-biler til Fosen Transport

Nylig mottok Fosen Transport tre nye trekkvogner på biogass. Ytterligere 12 biler er like rundt hjørnet. I løpet av høsten og vinteren...

Read More
I 2019 deltok 237 utstillere 15.482 besøkende på de tre dagene Transport & Logistikk-messen på Lillestrøm varte. Torsdag åpner som kjent portene til Transport & logistikk 2023, bransjens største konferanse og messe i dagene 28. – 30. september på NOVA Spektrum i Lillestrøm. På denne årets begivenhet treffer du utstillere, lastebilprodusenter, transportører, transportkjøpere, byggherrer, utstyrsleverandører og andre leverandører til transport- og logistikkindustrien.

15.482 besøkende sist – hvor mange nå, mon tro

I 2019 deltok 237 utstillere 15.482 besøkende på de tre dagene Transport & Logistikk-messen på Lillestrøm varte. Torsdag åpner som kjent...

Read More
Black Week ga pakkerekord for Posten Bring. Aldri før har konsernet sendt så mange pakker. Bilde: Konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Bring, Thomas Støkken, forteller at årets Black Friday ga pakkerekord for konsernet. Foto: Posten

2,5 mill. pakker – Så kom pakkerekorden igjen da…

Black Week ga pakkerekord for Posten Bring. Aldri før har konsernet sendt så mange pakker. Bilde: Konserndirektør for e-handel og...

Read More
Prisvekst og svak krone ga eksportrekord for norsk sjømat i 2023. Aldri før har eksportverdien av norsk sjømat vært høyere enn i 2023. Totalt eksporterte Norge sjømat for 172 milliarder kroner i fjor. Det tilsvarer 39 millioner måltider hver eneste dag – året rundt. Bildet: – Selv om den svake kronen er hovedgrunnen til verdiveksten, viser dette at norsk sjømat står sterkt i utlandet. Det har sjømatnæringen all grunn til å være stolt av, og det fra den minste sjarkfiskeren til folkene på de største havbruksanleggene, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).

2,8 millioner tonn sjømat for 172 milliarder kroner

Prisvekst og svak krone ga eksportrekord for norsk sjømat i 2023. Aldri før har eksportverdien av norsk sjømat vært høyere enn i 2023....

Read More

Logistikknyhetene

Read all articles on Logistikknyhetene

Never miss an article!

No time restraint. The subscription runs until it is terminated, no later than 4 days before renewal.
The offer applies to new subscribers.

bottom of page