top of page

Nå er Arendalsuka her: Elektrifisering av tungtransporten – en viktig brikke for å redusere utslippene


Ferien er over og vi er fylt med energi, mot, og begeistring. Nå gir vi bånn gass inn mot høsten. Og nå er Arendalsuka her!


Norges Lastebileier-Forbund, Drivkraft Norge og Statens vegvesen inviterer til debatt rundt elektrifisering av tungtransporten.


Og det er jo berettiget med tanke på at veitransporten står for over halvparten av utslippene fra transport i Norge, og at utslipp fra tunge kjøretøy utgjør rundt 35 prosent av dette.


Ifølge NTP forventes disse å stå for den største andelen av utslippene fremover. Elektrifisering av tungtransporten er et sentralt tiltak for å få ned disse utslippene.


Under sesjonen på Arendalsuka blir det fokus på muligheter og utfordringer ved elektrifisering av tungtransporten, og med relevante innlegg fra bransjen og Statens vegvesen.


Arrangementet suppleres med en politisk debatt om temaet.



Rema er en av de som kjører i front for elektrifisering av tungtransporten.


NTP-nachspiel


Og tirsdag kveld får vi Den store samferdselsdebatten 2024 i Samferdselsteltet.


Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) inviterer samferdsels-topper og politikeretil NTP-nachspiel, og til å debattere Stortingets vedtatte Nasjonal transportplan (NTP).


Det er jo enighet om en rekke prosjekter, men er egentlig noen enige om finansieringen?


I Samferdselsteltet blir politikerne utfordret på blant annet:


Hvordan skal sektoren få forutsigbarhet for investeringene som ønsket i transportplanen?


Burde vi kunne forvente samme forutsigbarhet i NTP, som for øvrige langtidsplaner?


Vil vi oppleve en reel dreining av midler til drift og vedlikehold, og mindre til nye investeringer nå?


Leverer planen på andre målsettinger og forventninger? Nullvisjonen, klimamål m.m


Og her møter du: Tom Kalsås – Statssekretær SD, AP, Liv-Kari Eskeland – Stortinget, Høyre, Lars Haltbrekken – Stortinget, SV og Morten Stordalen – Stortinget, FrP.



SVs stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (t.v.) er en av aktørene som er i ilden i Samferdselsteltet på Arendalsuka. Her sammen med godskunde-leder i Bane Nor, Eirik Fure. Foto: Per Dagfinn Wolden.


Videre vil et spennende fagpanel gjøre rede for hvorfor det går så seigt å flytte oss over på kollektiv sykkel og gange? Hvordan skal fremtidens mobilitetssystem egentlig se ut?


Og så skal elbilene ut av kollektivfeltet i hovedstadsområdet.


Køene er flyttet langt inn i helgene, og på lokalveier og folks nabolag. Kollektivfeltene er tomme.


Det stilles spørsmål om det er riktig å utnytte veisystemene våre slik? Er det realistisk og riktig at alle får satt fra seg bilen og valgt kollektive løsninger, hvordan får vi det i så fall faktisk til?


Du møter: Harald Jachwitz Andersen – Direktør Bilimportørenes landsforening, Olov Grøtting – Daglig leder, Kollektivtrafikkforeningen (tbc), Marius Holm – Kommunikasjonsdirektør, Vy (tbc), Roar Norvik – SINTEF(tbc) og Ingrid Dahl Hovland – Vegdirektør.


Er vi forberedt på ny flom?




Samferdsel og beredskap er også sentrale tema på Arendalsuka. Og her stilles spørsmålet: Er vi forberedt på ny flom, ny hard vinter og ny sikkerhetssituasjon?



Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane NOR (bildet) inviterer aktører i transportsektoren til å innlede og samtale om temaet, og politikerne til debatt.


Her møter du: Knut Sletta, Jernbanedirektør, Jernbanedirektoratet, Bjørn Laksforsmo, Direktør for drift og vedlikehold, Statens vegvesen, Gro Bakstad, Konsernsjef, VY, Birte Sjule, Konsernsjef, Sporveien, Cecilie Kroglund, Statssekretær SD, Arbeiderpartiet, Trond Helleland, Stortingsrepresentant, Høyre, Morten Stordalen, Stortingsrepresentant, Fremskrittspartiet og Marius Vatvedt, Bane NOR, og som også leder seminaret.


Bakgrunn:


Uværet Hans og en hard vinter skapte utfordringer for transport av personer og gods på vei og jernbane.


Et våtere og villere vær samt en ny sikkerhetssituasjon har satt fokus på at transportsystemet vårt må tilpasses denne nye virkeligheten.


Hva gjør transportvirksomhetene for å være forberedt? Og hva er partienes politikk for å møte den nye virkeligheten?


Hvorfor gikk det så galt i høst og vinter og hva har dere lært? Er dere forberedt på ny flom, ny hard vinter og ny sikkerhetssituasjon? Hva skal til?



En høstlig hilsen fra Logistikknyhetene.no


Høsten er her snart for fullt, og Logistikknyhetene.no bare styrker fotfestet ytterligere som formidler til bransjen.


Med over 16.000 unike brukere og i snitt nærmere 250 daglige lesere, ja, da synes jeg at det må være lov å være litt stolt.


Men nettavisen Logistikknyhetene.no er jo på alerten 24/7 med kontinuerlig formidling av bransjenyheter. Og da er det kanskje ikke så rart at målgruppen finner til nettavisen for å mette nyhets-trangen.


Jeg takker deg som leser for positiv respons og positive signaler, noe som bare bekrefter at vi er liv laga med en lys fremtid.


Jo da, Logistikknyhetene.no har allerede tatt form.


Men målet er å utvikle produktet videre til en markant og tydelig formidler av det som til enhver tid rører seg i bransjen, og kanskje ikke minst som en menings-plattform.


Det har da også etter hvert blitt en del kronikkører.


Som leser er du imidlertid veldig viktig for Logistikknyhetene.no. Alle dine tips og råd mottas med åpne armer.


Livet og samfunnet er i konstant endring. Det gjelder også transport- og logistikk-bransjen, en næring jeg er så fasinert av.


Å få lov til å holde fokus på et svært spennende fagfelt føler jeg som et privilegium, et privilegium jeg vil fortsette med i tiden som kommer.


Og nå er sommeren snart over. Vi har ladet batteriene, senket skuldrene og tatt en velfortjent hvil med sommer-adspredelse.


Ser fram til en fin og begivenhetsrik bransje-høst!

 

Vennlig hilsen

Per Dagfinn Wolden

Redaktør



Les dette:












Comments


Les flere artikler

Reklame

image.png
image.png
image.png
image_edited.jpg

Logistikknyhetene

Les alle artikler på Logistikknyhetene

Gå aldri glipp av en artikkel!

Ingen tidsbegrensning. Abonnementet løper til det sies opp.
Tilbudet gjelder nye abonnenter.

bottom of page