Amazon er et børsnotert amerikansk netthandel-selskap grunnlagt av Jeff Bezos i 1994 som en internett-bokhandel og ble lansert året etter. I 2021 hadde selskapet rundt 1,6 millioner ansatte om omsatte for ca. 470 milliarder amerikanske dollar.
I dag har selskapet et assortert vareutvalg som omfatter klær, forbrukerelektronikk, bøker, musikk, film, kontorutstyr med mer, både nytt og brukt.
Og det er mange som mener så mangt om Amazon og netthandel.
Og det er kanskje ikke så rart.
I tillegg til netthandel har giganten også virksomhet innen butikkdrift og står blant annet bak strømmetjenesten Amazon Prime. Med selskapets suksess har eieren, Jeff Bezos, flere ganger blitt kåret til verdens rikeste person.
I 2021 hadde selskapet rundt 1,6 millioner ansatte om omsatte for ca. 470 milliarder amerikanske dollar.
Amazon har støtt og stadig vært i medienes lys, både med kortere og lengre mellomrom.
Og like før 17. mai var e-handels-profil og daglig leder i Oslo Digital: https://oslodigital.com/, Filip Elverhøy, innom Ehandel.
Her kom eksperten på Amazons Norges-strategi med flere synspunkter om situasjonen rundt den amerikanske giganten.
Like før 17. mai var e-handels-profil og daglig leder i Oslo Digital, Filip Elverhøy, innom Ehandel.
For et par år siden uttalte Elverhøy til Ehandel: https://no.ehandel.com/ at han forventet en lansering av Amazon i Norge innen kort tid, gjerne i løpet av året 2021.
Men siden den gang har bransjen vært gjennom en berg-og-dal-bane av erfaringer, gode som vonde. Pandemien, og ikke minst bruken av kunstig intelligens, har endret spillereglene i e-handelsbransjen for godt, skriver blant annet Ehandel.
Elverhøy på sin side mener at det ikke lenger handler om en ren, norsk lansering av Amazon, men heller hvordan den amerikanske giganten vil inntre det norske markedet – noe de egentlig allerede har gjort.
– Under pandemien opplevde også Amazon den fantastiske veksten, og hvor selskapet ansatte veldig mange nye for å prøve å holde tritt. Men så har de skjønt, og erkjent, i etterkant at det gikk litt for fort, forteller Amazon-eksperten.
Og han fortsetter:
– Deretter har de hatt en massiv nedbemanning etter pandemien og jeg tipper at de vil fokusere på de markedene de har. Dette for å få ny teknologi inn i de største markedene i Europa. De har allerede rapportert at dette gir økt lønnsomhet, så det går nok foran å utvide til nye markeder, forteller Filip Elverhøy.
Ifølge Ehandel har Amazon den siste tiden sagt opp rekordmange ansatte. Og som Elverhøy antyder, har selskapet rett og slett gapt over for mye.
Den amerikanske giganten har for lengst gjort sin inntredenen i Sverige.
I mars slapp Amazon sine offisielle tall for den svenske virksomheten. Ehandels søsteravis Ehandel.se kunne fortelle at selskapet omsatte for nærmere 2 milliarder svenske kroner, og hadde en profitt på nær 10 millioner kroner.
– De har ikke gjort de store markeringene, men gjennom produktutvalg og tilstedeværelse har de gjort et godt salg, kommenterer Elverhøy, og forteller videre:
– Jeg tror de aller fleste ikke tenker på Amazon. Men, i mye av hverdagsarbeidet vil man begynne å se at de dukker oftere opp i konkurransen om synlighet. Dessuten er AI en game changer. Plutselig er de til stede på mange språk på en god nok måte uten at de må inn i landene fysisk. Norge er et typisk land hvor man gjør samarbeid i stedet for å etablere seg og Sverige ligger mer sentralt til for global handel, sier Elverhøy.
Kunstig Intelligens (KI) er et område som vokser raskt innen e-handel og Oslo Digital følger denne utviklingen tett. KI gir mange fordeler for både selgere og kjøpere som det er verdt å få med seg.
– Er Norges netthandelsbransje klare for en norsk Amazon-lansering? Spør Ehandel, og peker på at noen norske aktører skalv i buksene av tanken på Amazon i Norge, mens andre har tatt det hele med ro.
– Når tror du at vi kan forvente en norsk Amazon-lansering, om så i det hele tatt? Spør Ehandel.
– Da må vi først definere: hva betyr det å komme til Norge? Amazon er allerede her og de er en spiller å regne med. Jeg tror teknologien og den globale handelen er så under endring med AI at det vil være en annen strategi som ligger til grunn, enn for tre år tilbake. Jeg tror også at det vil ta en stund før vi ser et norsk Amazonkontor i Norge, svarer Filip Elverhøy.
Comments