top of page

– Nå må gods-kundene hentes tilbake

Onrail har fått en ny pangstart med Åndalsnes-toget gjennom Romsdalen. Flere av kundene har flyttet tilbake til godstog.


(Foto: Jernbanedirektoratet)


Det gjelder for eksempel Bring Intermodal og Posten Bring. Norges største togkunder har benyttet seg av Møre og Romsdals eneste godstog den første uka etter gjenåpningen av Dovrebanen.


Jobben med å få kundene tilbake etter at Randklev bru er på plass igjen har startet.


Både Ronny Reithe, Direktør for service og marked i SJ Norge og Onrails Henning Aandal forteller til Jernbanemagasinet at det aller viktigste nå er å få kundene tilbake som fort som mulig.


Hardt rammet


Godstrafikken har vært hardt rammet de ni månedene brua har vært nede for telling, og hvor godstogene mellom Østlandet og Trøndelag har vært flyttet over på Rørosbanen.


Det reddet noe, men slett ikke alt.


Rørosbanen har lavere kapasitet enn Dovrebanen, og dieseldriften ga også utfordringer med tilgang på lokomotiver. I sum har dette ført til om lag en halvering av jernbanens godstrafikk mellom Østlandet og Trøndelag.


- Det blir nå kjempejobb for oss å få kundene tilbake, forteller Onrail-gründer Henning Aandal.


- Togpassasjerene kunne flyttes over på busser på deler av strekningen, men for godset så ble resultatet at mye måtte over på bil hele veien, sier han til Jernbanemagasinet.


Og han understreker følgende:


- Det er ikke bra for verken miljø eller trafikksikkerhet.  For oss som godstogselskap er det jo helt krise med svikt i infrastrukturen. Om ikke vi hadde fått en rask ordning fra Samferdselsdepartementet med kompensasjon for den stengte Dovrebanen, hadde vi kanskje ikke vært her i dag i det hele tatt, sier Aandal.


Men Onrail hadde rukket å etablere godstog mellom Oslo, Bergen og Stavanger, noe som har gitt flere bein å stå på.


- Mellom Trondheim og Oslo satte vi inn hybridlok på Rørosbanen, og holdt dermed togproduksjonen oppe, sier Onrails Henning Aandal.


- Må hentes tilbake


Han fremhever imidlertid at kundene må hentes tilbake for at dette skal være økonomisk bærekraftig.


- Vi jobber nå med å fylle togene våre hver eneste dag. Vi er i gang igjen også på Raumabanen med daglige godstog mellom Oslo og Åndalsnes. Selv om vi har mistet kunder til veitrafikken, så både håper og tror vi at vi skal få kundene tilbake. Bring og Posten har vært gode kunder å ha nå i restarten av Åndalsnes-toget. Dette er en marginal jernbanestrekning, og Onrail er helt alene om å bygge opp igjen volumet på det eneste godstoget i Møre og Romsdal. Det er heldigvis etterspørsel etter klima- og miljøvennlig transport og vi skal gjøre alt vi kan for å møte etterspørselen med høy kvalitet. Åndalsnes-toget var Norges mest punktlige godstog før Dovrebanen ble langtids-stengt, og den posisjonen skal gjenvinnes, sier Henning Aandal.




Comments


Les flere artikler

Reklame

image.png
image.png
image.png
image_edited.jpg

Logistikknyhetene

Les alle artikler på Logistikknyhetene

Gå aldri glipp av en artikkel!

Ingen tidsbegrensning. Abonnementet løper til det sies opp.
Tilbudet gjelder nye abonnenter.

bottom of page