top of page

Klar til ny innsats for skinne-godset


Onrail-gründer Henning Aandal synes starten på 2024 har vært bedre enn fryktet for godstogene i Norge. Han venter bare på grønt lys.


– Januar og februar er egentlig lavsesong for transport av gods. Men vi opplever overraskende høy fyllingsgrad på våre tog til Trondheim, Bergen og Stavanger, sier Aandal til RB.


Og han fremhever følgende:


- Med høyt rentenivå, er det lavere økonomisk aktivitet i Norge. Forklaringen på at godstogene likevel fylles opp, må bety at næringslivet holder fast ved jernbanen og heller kutter i bruk av lastebil. Det lover godt for comebacket til Åndalsnes-toget, sier Onrail-sjefen.


Og han er klar


For så snart Randklev bru i Gudbrandsdalen er reparert og Dovrebanen åpnes, er godsselskapet Onrail parat til å kjøre godstog mellom Åndalsnes og Oslo.


– Vi tror det skjer allerede til våren, sier Henning Aandal i Onrail til RB.


Han venter nå bare på grønt lys.


Situasjonen på Dovrebanen har som kjent også skap stor usikkerhet for godstrafikken på Raumabanen, og som er fylkets eneste jernbanestrekning.


Blant annet ble det stilt spørsmål om Onrail måtte avvikle godstogene mellom Åndalsnes og Oslo.


Det kan imidlertid Onrail-gründer Henning Aandal fortelle at det ikke skjer, og at det er tatt en positiv beslutning om at det skal gå fem ukentlige godstog mellom Åndalsnes og Oslo, straks Dovrebanen blir åpen.


Bane NOR ligger da også godt an med å reparere brua i Ringebu, og at den vil åpnes igjen allerede til våren.


Aandal forteller at Onrail er i gang med planleggingen, og at lokomotiv, godsvogner og ansatte står klare både i Åndalsnes og Oslo når det blir grønt lys.

Les flere artikler

Reklame

image.png
image.png
image.png
image_edited.jpg

Logistikknyhetene

Les alle artikler på Logistikknyhetene

Gå aldri glipp av en artikkel!

Ingen tidsbegrensning. Abonnementet løper til det sies opp.
Tilbudet gjelder nye abonnenter.

bottom of page