top of page

Praten med bransje-aktøren: - Det tok syv år å få gjennomslag for 25,25 meters vogntog


Den garvede logistikeren, Erling Sæther forteller i dette Innsikt-intervjuet med Logistikknyhetene.no at det er det grønne skiftet i tungtransporten det dreier seg om.


Bransjen står overfor betydelige utfordringer. Det registrerer selvsagt også en av transportens og logistikkens fremste pådrivere gjennom en årrekke, Erling Sæther.

Den tidligere styrelederen og næringspolitiske direktøren i NHO Logistikk og Transport er i dag Nor-log Gruppens styreleder.


For et par år siden solgte han aksjene i Flowchange, men tar fortsatt et tak for selskapet om det trengs.


I dag driver han konsulentvirksomhet i regi av sitt eget selskap, og som partner for det grønne skiftet, Transnett AS.


Den garvede logistikeren forteller i samtale med Logistikknyhetene.no at det er det grønne skiftet i tungtransporten det dreier seg om.


– Det går for sent med rammebetingelser fra myndighetenes side. Drivkraften må ligge hos bedriftene selv, både transportkjøpere, transportleverandører og energileverandører. Det er her jeg prøver å bistå, sier han.


– Gamle holdninger måtte brytes


– Ja, vi kan sette dette i et godsperspektiv. Fortell?


- Fellesnevneren er at de mest selvsagte løsninger ikke er selvsagte for myndighetene, sier Sæther, og fortsetter:


- Det tok 10 år før gjennombruddet kom for å tilby befolkningen et godt, langdistanse reisetilbud langs hovedveiene i Norge. På politisk side var det fastlåste gamle holdninger som gjaldt.


Han understreker også at det tok syv år å få gjennomslag for 25,25 meters vogntog i Norge.


– Dette altså, selv om fornuften sa at du får fraktet 25% mer varer på samme enhet, til 20% lavere pris og med 25% lavere klimautslipp. Gamle holdninger måtte brytes, sier Sæther.


Kamp om vei-investeringene


Ifølge den mangeårige logistikk-pådriveren tok det mange år å få gjennomslag for et løft i vei-investeringene.


 – Det må du fortelle mer om?


– Da NHO LT tok initiativet til en såkalt hvitbok i NHO-systemet, etter hvert kalt Samferdselsløftet, ble vi i stand til å presentere en helhetlig og velbegrunnet samferdselspolitikk for myndighetene. Jeg tror det er dekning for å hevde at Samferdselsløftet har bidratt til at NTP fikk en fordobling i investeringene på to NTP-perioder á fire år, forteller Sæther, og fortsetter:


- Løftet startet med en dyktig samferdselsminister Navarsete og fortsatte i økende styrke med en like dyktig Solvik Olsen.


– Godstransporten må med


Sæther fremhever også at det har tatt mange år å få myndighetene til å innse, at skal man få gjort noe med utslippene i samferdselen, så må godstransporten med.


- Det betyr mye mer kraftfulle virkemidler. Selv det innlysende faktum at ingen skifter til utslippsfritt transportmiddel hvis de ikke vet hvor de skal fylle utslippsfritt drivstoff. Dette måtte selges inn med teskje. Myndighetene er omsider på vei, men for sent til å nå 50% kutt innen 2030, selv om flere fremgangsrike bedrifter klarer det, sier en engasjert Sæther.


Og han understreker følgende:


- Fellesnevneren er: Det tar tid å få gjennombrudd for de mest innlysende løsninger. Initiativene må komme fra næringslivet, for de kommer ikke fra myndighetene, forteller Erling Sæther i dette Innsikt-intervjuet med Logistikknyhetene.no.


Mye av dette beskriver han også i sin ferske bok om logistikken i persontransporten, nærmere bestemt om ekspressbussenes historie.


Fakta: Erling Sæther

Alder: 74 år

Stilling: Eier av enmannsbedriften Transnett AS

Født og oppvokst: Ringebu i Gudbrandsdalen

Sivil status: Gift

Yrkeserfaring:

2019-ff: Eier og ansatt i Transnett AS. Strategisk rådgivning i privat og offentlig transport- og logistikksektor med særlig vekt på klima/miljø i transportsektoren

2017-2022: Partner og medeier, Flowchange AS: Strategisk rådgivning for den offentlige og private transport- og logistikksektoren

2011-2017: Næringspolitisk direktør, NHO Transport og Logistikk

2000-2011: Viseadm. direktør Linjegods AS og Schenker AS

1990-1094: Prosjektleder på deltid i LOOC og adm. direktør i Transport-94 AS: Publikumstransporten med buss for Lillehammer-OL

1987-2000: Grunnlegger og adm. direktør NOR-WAY Bussekspress AS

1977-1987: Direktør, Norges Transportforbund

Utdanning: Filolog fra NTNU i 1976



Praten med bransje-aktøren


Logistikknyhetene.no prater med bransjeaktører innen transport og logistikk.


Tema er alt innen en fascinerende industri.


Denne gangen er det Erling Sæther.


Hilsen

Per Dagfinn Wolden, Redaktør



Comments


Les flere artikler

Reklame

image.png
image.png
image.png
image_edited.jpg

Logistikknyhetene

Les alle artikler på Logistikknyhetene

Gå aldri glipp av en artikkel!

Ingen tidsbegrensning. Abonnementet løper til det sies opp.
Tilbudet gjelder nye abonnenter.

bottom of page